LVV gecertificeerd Vertrouwenspersoon
De Arbowet bepaalt dat een werkgever zich optimaal moet inspannen voor een veilige werkomgeving. Een belangrijk aspect van goed werkgeverschap is het aanstellen van een vertrouwenspersoon waarbij medewerkers terecht kunnen met meldingen omtrent ongewenste gedragsvormen en integriteit. Er ligt zelfs een wet bij de Eerste Kamer klaar. Zodra hier akkoord op wordt gegeven, is een vertrouwenspersoon bij tien medewerkers of meer verplicht.
Als LVV-registervertrouwenspersoon® draag ik graag bij aan het creëren van een goed en veilig werkklimaat. Ik ben opgeleid door het Landelijk Instituut Vertrouwenspersonen (LIVP).
Waarom een Externe Vertrouwenspersoon?
Medewerkers kunnen in vertrouwen met mij als externe vertrouwenspersoon sparren over mogelijke zorgen, pesterijen en bv. twijfels. Hierdoor kan ik samen met de medewerker problemen aanpakken voordat ze escaleren.
Ik neem altijd binnen één werkdag contact op met de melder en handel de melding zorgvuldig af.
Dit kan toch ook met een interne vertrouwenspersoon vraagt u zich vast af? Ja, dat is ook zeker een optie, maar naast een interne vertrouwenspersoon kan het voor de medewerkers ook prettig zijn dat zij een externe vertrouwenspersoon kunnen contacten. Als voormalig HR verantwoordelijke kan ik hierover meepraten. Ik was tien jaar lang ook de vertrouwenspersoon binnen de organisatie waar medewerkers terecht konden. Ik heb regelmatig voor hele lastige situaties gestaan waar ik er voor de medewerkers wilde zijn, maar ik ook tot het management behoorde. Dat gaat niet samen. Een externe vertrouwenspersoon staat buiten de organisatie en heeft geen tegenstrijdige belangen. Zo voelen de medewerkers zich veilig en serieus genomen.
U wilt als werkgever toch ook een veilige werkomgeving kunnen bieden? Dit zorgt voor minder stress, een lager ziekteverzuim, minder beschadiging van medewerkers en levert gemotiveerde en productieve collega’s op.